24 lipca 2010

2: Sen nocy letniej - William Szekspir

Autor: William Szekspir
Tytuł: Sen nocy letniej (Midsummer Night’s Dream)
Wydawnictwo: Znak
Rok: 2008

Że Szekspir wielkim dramaturgiem był wciera nam się w twarz od lat szkolnych. Adaptacjami Romea i Julii katują nas w TV, Makbet straszy na liście lektur szkolnych, Hamlet to najbardziej znane dzieło Szekspira wystawiane w teatrach.
...I właściwie tutaj dla większości ludzi wiedza o twórczości Szekspira się kończy.
Czy zatem nie napisał ów brytyjczyk nic dobrego poza tymi trzema rzeczami? Nic bardziej mylnego! Dla mnie jego najlepsze dzieła to Poskromienie złośnicy, Król Lir i Sen nocy letniej.

I to nie tylko dlatego, że w Śnie nocy letniej są elfy (a jak wiadomo: są elfy, jest okejka)
Fabuła podąża za losami czwórki młodych atańczyków i ich problemami miłosnymi. Zakochana para postanawia uciec i żyć szczęśliwie, ale na drodze ich ucieczki stanęła inna para, nieco mniej szczęśliwie zakochana. Nadnaturalna pomoc z ręki elfa Puka miała tylko jeszcze bardziej zamieszać w życiu zagubionej w lesie czwórki.
A to nawet nie było główne zadanie Puka - miał ten, na rozkaz króla Oberona, rzucić czar na królową Tytanię. Czar wyszedł mu bez zarzutu, co poskutowało... A zresztą sami możecie doczytać, co wam będę spoilerować :D
Cała akcja działa się w trakcie nocy świętojańskiej, na przededniu ślubu księcia Aten i królowej Amazonek. Poza tym mamy tu jedną z bardziej komicznych incepcji - bohaterowie Szekspirowscy sami wystawiali sztukę, którą chcieli uświetnić uroczystość weselną.
Najbardziej oczywiście, podobała mi się scena końcowa, gdy Motyw Komediowy i reszta bohaterów poszła spać. Fajne jest też połączenie świata ludzi z nadnaturalnym i obserwowanie, jaki wpływ mają obie rasy na siebie. Oczywiście, zawsze zwracalam większą uwagę na elfy i ich działania, niezbyt interesując się losami ludzi. No bo oni byli mocno meh... Nieszczęśliwa milość, czy miłość zakazana przez rodziców - już nie raz miałam do czynienia z tym motywem. Dużo bardziej interesowały mnie starsze pairingi - Tezeusz i Hipolita - para książęca mająca niedłgo się pobrać - oraz Oberon i Tytania - małżeństwo z wieloletnim stażem, które nierzadko się kłóci i doprowadza do większych lub mniejszych katastrof naturalnych. 
Poza tym... To straszne, co Szekspir zrobił elfom. Przez jeden niewinny Sen nocy letniej do dziś większość ludzi kojarzy elfy z chochlikami i faerie, całkiem zapominając, że w większości mitologii elfy bywają wyższe od ludzi i nie miewają imion typu Groszek. Swoją drogą koniecznie zapoznajcie się z Nauką Świata Dysku II, gdzie Terry Pratchett świetnie wykorzystał motywy Snu, twórczości Szekspira i tego, po cóż elfy w tej sztuce miały być maleńkie.
Polecam ludziom, którzy nie dostają wysypki na widok tekstu wierszem. To bardzo fajna lektura. A jeżeli kiedyś wpadnie wam w ręce egzemplarz po angielsku koniecznie przeczytajcie.

Ocena - 9
Opinia na LubimyCzytać

4 komentarze:

  1. Nie lubię twórczości Szekspira, jednak coś czuję "Sen nocy letniej" mógłby mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogladałam ekranizację tego dramatu - majstersztyk! To mój świąteczny film (taki "Kevin sam w domu" toukie XD). Szekspir jest jedyny w swoim rodzaju. "Romeo i Julia" to klasyk.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam kiedyś wielką ochotę pójść do teatru na tę sztukę, ale nie miał mi kto towarzyszyć, a sama nie chciałam ;) Mam nadzieję, że w przyszłości to nadrobię, bo bardzo bym chciała.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kocham wszelkie dramaty, podobnie jak kocham teatr i grę aktorską. Dla mnie Shakespeare to mistrz nad mistrzów ♥
    Buziaki, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń

Uwaga, komentarze niepodpisane zostaną usunięte