2 maja 2011

65: Pomniejsze bóstwa - Terry Pratchett.

Autor: Terry Pratchett
Tytuł: Pomniejsze bóstwa (Small gods)
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok: 2001

W dzisiejszej podróży po Dysku zajrzymy do Omni, w której powszechnie uważało się, że Dysk nie jest dyskiem, tylko kulą. Powieść nosząca wdzięczny tytuł Pomniejsze bóstwa Terry'ego Pratchetta zapozna nas bliżej z tą teorią, która wygląda całkiem logicznie, jeśli tylko patrzy się na nią z odpowiedniego punktu widzenia*. Piętnasty już tom cyklu o Świecie Dysku (który jest kulaaargh!)** ukazał się nakładem wydawnictwa Prószyński i S-ka w 2001 roku (strona książki: Pomniejsze bóstwa).
W teokratycznym państwie, gdzie podejrzany typek sprzedawał kandyzowane rodzynki na patyku żył sobie młody nowicjusz Brutha, do którego przemówił sam Om. Potem obaj mieli tego żałować. Chłopak, zaskoczony podczas pielenia grządki, jeszcze przez długi czas był przekonany, że gadający do niego żółw był demonem, bo Wielki Om nie pojawiał się w tak mikrej postaci. Bóstwo i jego - jak się okazało - jedyny prawdziwy wyznawca, zostali wplątani w sprawy, o których woleliby nie mieć pojęcia.
Omnia znajdowała się w trudnym okresie, być może gdzieś na pustynii czekał ósmy prorok, do którego przemówił sam Om. Tymczasem w Cytadeli, pod opiekuńczym okiem diakona Vorbisa kierującego Kwizycją, ludzie robili krzywdę innym ludziom - często wołającym "Aaargh!" i "Żółw Się Rusza!". Heretycy, wierzący w płaskość Dysku, czytali dzieło efebiańskiego filozofa i chcieli sprowadzić go do Omni. W sam raz nadarzyła się po temu okazja, bo oto do Efebu wyruszało poselstwo aby przedyskutować pakt pokojowy. Sprawy skomplikowały się nieco, kiedy do pocztu dołączyli Vorbis, Brutha i Om, ten ostatni w koszu wraz z nieświeżą sałatą.
Co wynikło z tej misji? Dlaczego Om nagle stał się żółwiem prawie pozbawionym boskich mocy? Jak zostać świętym? Książka zawiera odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Dowiemy się ponadto dlaczego żółwie są cyniczne, jak ma na imię bogini negocjowalnego afektu oraz dlaczego w Efebie filozofowie dostają oficjalne gąbki.
Pratchett zwykle opisuje nasz świat w krzywym zwierciadle, mówi o rzeczach zwykłych i niezwykłych, starych i nowych w sposób całkiem nowy, świeży i często złośliwy. Jego bohaterowie nie są bez wad, często wśród ziomków uchodzą za tchórzy i tępaków, nie są niewiarygodnie silni, ale za to łatwo zdobywają naszą sympatię. Brutha, choć myślał poruszając przy tym wargami, podbił moje serce swą prostolinijnością i gorącą wiarą, która nie zmniejszyła się nawet w chwilach ciężkich prób na pustynii. Są też postacie mroczne, tu wymienię Vorbisa, które nie tylko krzywdzą ludzi, ale także potrafią sprawić, że inni stają się im podobni i nie widzą w tym nic złego. Vorbis jest przestrogą przez zamykaniem umysłu, przed słuchaniem tylko własnych myśli.
Nie jest to moja ulubiona książka ze Świata Dysku, ale uważam, że jest całkiem wysoko jeśli chodzi o wewnętrzną hierarchię porządności w cyklu.

Ocena
Wciągliwość - 4
Jakość czytania - 4
Jak bardzo mi się podobało? - 4

*Zawierającego takie elementy jak otwarty ogień, kajdany, dużo ostrych przedmiotów i lochy.
**Kulą o kształcie pizzy. Ale bez anchois.

14 komentarzy:

  1. A ja właśnie po raz setny skończyłam czytać "Czarodzicielstwo" Pratchetta ;) "Pomniejsze bóstwa" lubię ogromnie, sama koncepcja zagubionych bóstw jakoś do mnie przemawia ;) A tak z ciekawości: skoro to nie jest ulubiona, to która zasłużyła na tak zaszczytne miano? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy już mowiłam, że muszę zabrać się za ksiażki tego autora ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę, powtarzam muszę w końcu zabrać się za Świat Dysku, bo ciekawość mnie zżera jak czytam tak ciekwą opinię:)). Oby na wakacjach się udało. Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba znowu muszę powrócić do czytania Pratchetta.Jak na razie mam całkiem spory stosik do przeczytania, a w wakacje... kto wie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Haha, ja jednak muszę sobie znowu przeczytać Pratchetta, tylko tym razem ładnie po kolei :)

    OdpowiedzUsuń
  6. No, dodałam herbatniczki na Herbatniku - zapraszam do zobaczenia.
    ***
    niedopisanie - heh, ciężko powiedzieć czy jest jedna książka z Dysku, która jest moją naj. Uwielbiam "Panów i Damy", "Ostatni Kontynent", "Morta" i "Ciekawe czasy". Któraś z tych :)

    Klaudia - ja odświeżyłam ten tom, czytałam go w liceum - jak zresztą większość Pratchetta :)

    kasandra_85, Raya, Viconia - trzymam kciuki. Ja także mam na wakacje wielkie plany :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi szalenie - jak zwykle u Pratchetta;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wstyd się przyznać, ale ja nie czytałam nic Pratchetta. Wiem, wiem wstyd, ale zawsze jak miała się za niego zabrać to coś innego wypadało. Teraz uroczyście oświadczam, że przy najbliższej okazji sięgnę po jakieś jego dzieło.
    A co do "Ostatniego królestwa" to mimo, że nie jesteś fanką powieści historycznych to i tak Ci ją polecam. Naprawdę wartka akcja i barwny język czynią tą książkę niesamowicie ciekawają i uzależniającą! Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja wciąż i wciąż mam zamiar zajrzeć do świata dysku i jakoś mi nie po drodze :P Ale teraz lato będzie i czas na lekkie lektury, więc może akurat... :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pratchett w dalszym ciągu mnie do siebie nie przekonuje...

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie będę ukrywał, że po przeczytaniu zarysu takiej fabuły mam niezmierną ochotę sięgnąć po jakąkolwiek pozycję Pratchetta :) W chwili obecnej dawkuję go sobie od czasu do czasu, ale chyba będę musiał przyspieszyć tempo poznawania Świata Dysku.

    OdpowiedzUsuń
  12. Stęskniłam się za Pratchettem, ale chwilowo mam tyle książek w kolejce, że Świat Dysku będzie musiał poczekać na lepsze dni :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ja jeszcze nigdy nie czytałam Pratchetta, ale chyba szybko się to zmieni - w kolejce już czekają "Trzy wiedźmy" :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Greetings! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd ask.
    Would you be interested in exchanging links or
    maybe guest writing a blog article or vice-versa? My site addresses
    a lot of the same subjects as yours and I think we could greatly benefit from each other.

    If you might be interested feel free to shoot me an email.
    I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

    pod Ty linkiem więCej informacji,
    http://viennachurch.org/xe/5998
    Also see my web site :: pod Ty linkiem więCej informacji

    OdpowiedzUsuń

Uwaga, komentarze niepodpisane zostaną usunięte